Sunday, July 28, 2013

Posted by NAAE Admin on 7:08 AM 1 comment


Salah satu masalah utama untuk pesakit dan ibubapa pesakit apabila mereka mengambil keputusan untuk berhenti menggunakan krim steroid dan menjelaskan keputusan itu kepada doktor mereka. Ramai doktor enggan mengakui kemungkinan bahawa krim steroid boleh menyebabkan ketagihan atau menyebabkan kerosakan kepada kulit apabila digunakan dalam jangkamasa panjang. 

Tidak keterlaluan jika kami katakan, seorang ibu pernah menceritakan seorang pakar kulit pernah secara sinis berkata "apa kata awak sapu satu bahagian anak awak tu dengan krim steroid, dan satu lagi dengan cream lembu awak tu"
Geram, Ibu tersebut terus meninggalkan krim steroid dan meneruskan perjuagan dan ini hasilnya.


Walau bagaimanapun, terdapat banyak artikel ilmiah yang ada yang kuat menyokong kedudukan kami ini - berhenti menggunakan krim steroid. Kami telah memasukkan sebahagian daripadanya di sini, jadi anda boleh berasa bebas untuk mencetak mereka semula untuk digunakan sebagai sumber untuk disampaikan kepada doktor atau pakar dermatologi anda. 

Pertama, saya akan mengesyorkan anda mencetak artikel oleh Dr Fukaya dan Dr Rapaport, yang merupakan dokumen utama yang  digunakan untuk menjelaskan keadaan anda. Ini boleh didapati di ITSAN 

Sesetengah doktor menafikan kerja Dr Rapaport ini, mendakwa bahawa doktor ini hanya melayani kepentingan dirinya sendiri dan ketagihan pada steroid topikal tidak mempunyai asas dalam bidang sains. Ini tidak benar dan artikel-artikel berikut menyokong  penemuan Dr Rapaports kerana ia sampai kepada kesimpulan yang sama. 

Ketagihan Steroid di Malta - Artikel ini memetik Dr Suzana Ljubojevic, ketika berucap di First World Congress of the International Academy of Cosmetic Dermatology. Beliau berkata bahawa "Pesakit yang  menggunakan krim steroid atau salap berterusan adalah kerana mereka biasanya belajar dari pengalaman ngeri  tentang keradangan yang menjadi lebih teruk akan berlaku jika mereka berhenti. Pendek kata, mereka mendapati diri mereka terperangkap di antara rosacea seperti dermatitis steroid dan letusan "erythematous pustular eruptions of steroid rebound" 

Indian Journal of Dermatology- Artikel ini telah dicipta dengan kerjasama ramai pakar dermatologi yang dihormati. Ia membuat kesimpulan bahawa "rawatan berkesan ketagihan TC dan dermatitis rosaceiform mampu dilakukan, dan keputusan dalam peningkatan yang ketara dalam kualiti hidup pesakit-pesakit ini. Rawatan kesan buruk di muka akibat TCs memberi tumpuan kepada pemberhentian lengkap TC yang boleh secara mendadak atau beransur-ansur, bergantung kepada potensi produk dan tempoh penggunaan. Dalam kes-kes ketagihan, semakin kurang kuat TCs akan diperkenalkan dalam tempoh minggu ke bulan. " *TC adalah Topical Corticosteroid atau Steroid Topikal

Morphologic Investigations on the Rebound Phenomenon After Corticosteroid-Induced Atrophy in Human Skin - Artikel ini adalah dari tahun 1983, tetapi salah seorang pengarangnya Dr Albert Kligman menulis tentang ketagihan krim steroid sejak 1979.



Dalam eksperimen ini, pakar-pakar telah memakaikan krim steroid untuk sukarelawan dan mencatat reaksi kulit. Tanda-tanda rebound berlaku. Perhatikan jumlah rujukan di bahagian bawah artikel ini. Setiap rujukan membawa kepada lebih banyak artikel tentang ketagihan steroid. Banyak bukti jika anda mahu mengali lagi!

Kami akan menambah lagi artikel di sini jika kami ketemui lagi. Jadi, kerap kembali ke sini ya?

PENAFIAN : Maklumat yang diberikan dalam artikel ini adalah untuk tujuan maklumat sahaja. Ia tidak bertujuan untuk digunakan untuk merawat atau mendiagnosis keadaan perubatan. Jika anda merasakan bahawa anak anda mungkin menderita dengan Ketagihan Steroid Topikal sila rujuk Pakar Kesihatan dan Penjagaan Profesional berkelayakan untuk panduan awal pelan rawatan. Ungkapan mereka yang ditemubual 'tidak semestinya mewakili pandangan pengarang dan ia di siar untuk manfaat kepada orang lain yang mempunyai pengalaman yang sama.

1 comments:

Siwimon Suktangman said...

Hi

i'm from Thailand and want to quit using steroid with my daughter.
Your story is very interesting but can I find English version please.

Thank you