Sunday, July 28, 2013

Posted by NAAE Admin on 2:30 AM 3 comments


Menurut kajian baru-baru ini, ramai doktor yang memberi dan menetapkan rutin rawatan untuk keadaan kulit ekzema yang sebenarnya boleh membawa kepada gejala yang lebih buruk.

Contohnya The Daily Mail UK melaporkan sekitar 90 peratus daripada doktor mengatakan mereka memberi krim akueus kepada pesakit, namun lebih mengejutkan 85 peratus dari mereka memberitahu cara penggunaan dan fungsi krim secara salah. Mereka menetapkan ia sebagai pelembap untuk membantu memerangi kulit kering yang berkaitan dengan keadaan seperti ekzema.

Krim Akueus sebenarnya dicipta sebagai alternatif kepada sabun - dan hanya sebahagian kecil daripada doktor menetapkan ia untuk kaedah ini (sebagai ganti kepada sabun)

'Jika orang yang mempunyai ekzema meninggalkan krim akueus pada kulit mereka, ia boleh membuat keadaan mereka lebih teruk,' kata Dr Tony Bewley, yang merupakan seorang pakar dermatologi perunding di Whipps Cross dan Hospital Barts di London.

'Orang yang mempunyai ekzema tidak menghasilkan banyak minyak semulajadi pada kulit mereka, maka ia cenderung untuk menjadi kering. Ini bermakna kulit perlu dibantu supaya mampu menyimpan kelembapan atau ia akan menjadi terlampau kering dan retak yang akan menyebabkan ketidakselesaan.

 'Walau bagaimanapun, krim akueus tidak akan benar-benar membantu - tidak kurangnya kerana ia tidak mengandungi pelembap banyak sebenar.

'Malah, krim akueus mengandungi detergen - walaupun tidak sebanyak sabun konvensional - sebab itu ia baik sebagai alternatif kepada gel mandian atau sabun jika anda mempunyai kulit kering atau ekzema.

'Tetapi sebagai pencuci ia menjadikan krim ini bersifat alkali - dan kerana kulit secara semula jadi adalah sedikit berasid, bila krim anda memakai krim ini, ia akan memecahkan halangan semula jadi kulit

Selain itu, ada beberapa krim akueus mengandungi  sodium lauryl sulphate, bahan pencuci yang boleh memecah halangan kulit,  yang akan menjadikan kulit lebih sensitif dan ekzema lebih teruk. 'Jadi orang-orang yang menyapu dan meninggalkan krim akeus dengan harapan bahawa ia akan melegakan tompok kering mereka, mungkin mendapati bahawa kulit sebaliknya menjadi retak dan menipis.'

Malah, ramai kanak-kanak menyatakan krim akueus sebagai 'krim menyengat' kerana ia merengsa kulit mereka begitu banyak apabila dioleskan pada kulit, laporan Persatuan National Eczema Society.

Satu kajian mendapati bahawa 56 peratus kanak-kanak mengalami reaksi rengsa kepada krim akeus berbanding dengan 17 peratus kanak-kanak yang menggunakan semua emolien (pelembap) semulajadi.

"Kami mendapat panggilan daripada ibu-ibu yang mengatakan anak-anak mereka tidak akan membiarkan mereka menyapu emolien kerana ia menyengat, atau mereka berkata ia tidak berhasil mengurangkan ekzema - biasanya kami dapati ternyata bahawa mereka menggunakan krim akues tersebut" kata Margaret Cox, ketua eksekutif Persatuan National Eczema Society..

'Orang dewasa juga mengalaminya, tetapi apa yang cenderung untuk berlaku adalah bahawa doktor mereka memberi kepada mereka krim ini, mereka menggunakannya sedikit, mendapati tiada bezanya dan kemudian berhenti menggunakannya.'

'Mereka kemudian tidak peduli untuk kembali mendapat rawatan kerana menganggap apa lagi yang boleh dilakukan. Semuanya tidak berkesan' kata Dr Bewley. Beliau mengatakan dia banyak bertemu pesakit yang dirujuk ke klinik dermatologinya kerana keadaan yang telah menjadi lebih teruk melalui preskripsi rawatan yang tidak sesuai seperti krim akueus.

'Kanak-kanak dan warga tua mempunyai kulit yang nipis dan sensitif sebenarnya, jadi mereka lebih cenderung untuk mendapatkan reaksi, "kata beliau.

'Walau bagaimanapun, saya melihat orang-orang dari semua peringkat umur yang mempunyai ekzema telah menjadi tidak terkawal kerana mereka telah menggunakan krim akueus bukannya emolien yang kaya bahan pelembab'.

"Sebenarnya bukan salah doktor biasa. Mereka hanya diberi hanya latihan dalam beberapa minggu sahaja tentang  kulit di sekolah perubatan, walaupun aduan kulit menyumbangkan kira-kira 20 peratus daripada semua perundingan GP (general practicioner).

'Doktor juga di bawah tekanan untuk memastikan belanjawan mereka dalam keadaan yang baik, dan krim akueus kan murah.'



Kami pula berpendapat pesakit dan ibubapa pesakit perlu mencuba seberapa banyak krim emolien yang semulajadi dan tidak merengsakan sehingga mereka bertemu satu yang sesuai untuk mereka. Semua orang adalah berbeza dan mencari krim yang tepat adalah soalan percubaan dan kesilapan.

Kami menggesa orang ramai untuk meminta doktor anda untuk mencari alternatif jika mereka diberi krim akueus. Mereka juga boleh menyemak laman web untuk cadangan alternatif. Terdapat beberapa emolien yang kurang cenderung untuk mengganggu kerana ia tidak mengandungi sodium lauryl sulphate, yang boleh menjejaskan lagi kulit sensitif.

Source : http://www.eczema.org/aqeous

Berikut adalah beberapa contoh kegemaran kami :






PENAFIAN : Maklumat yang diberikan dalam artikel ini adalah untuk tujuan maklumat sahaja. Ia tidak bertujuan untuk digunakan untuk merawat atau mendiagnosis keadaan perubatan. Jika anda merasakan bahawa anak anda mungkin menderita dengan Ketagihan Steroid Topikal sila rujuk Pakar Kesihatan dan Penjagaan Profesional berkelayakan untuk panduan awal pelan rawatan. Ungkapan mereka yang ditemubual 'tidak semestinya mewakili pandangan pengarang dan ia di siar untuk manfaat kepada orang lain yang mempunyai pengalaman yang sama.

3 comments:

Dr Akbar Abdullah said...

Artikel yang menarik. Memang ekzema disebabkan oleh radang dan alahan pada kulit. Kulit boleh berasa gatal, bersisik dan menebal atau menjadi kasar. Salah satu cara untuk mengawal penyakit ini ialah dengan mengambil Vitamin C seperti jus lemon dan produk-produk yang mengandungi Vitamin C.

Unknown said...

Thanks for sharing huge information with us. Keep sharing your knowledge with us. Get to know more!http://skindiseasehospital.org/eczema-symptoms/

rafelkaczynski said...

Titanium White Wheels - T-shirt by Titanium White Wheels
This titanium density T-shirt is a high quality T-shirt babyliss pro nano titanium flat iron designed does titanium have nickel in it to bring does titanium set off metal detectors back vintage vintage vintage vintage and titanium bike frame make a new impression!Material: CottonWeight: 10% CottonColor: White